woensdag 20 januari 2016

Kuddegedrag



In de trein van Amsterdam naar Hoorn. Zodra het woord 'trein' valt, zijn er natuurlijk genoeg clichès te bedenken. 'Er valt 1 sneeuwvlokje en de trein rijdt niet' 'Huh, komt ie dan wel eens optijd?' 'Standaard te kort'
En dan houdt je natuurlijk ook de stinkende en vervelende mensen.
Van een lege tas die op een stoel staat zodat niemand er gaat zit naar... jawel,vertraging!
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind treinreizen helemaal niet vervelend en soms ook wel eens leuk. Als je van observeren houdt, kijk je de ogen uit je hoofd.
Zo ook vandaag. 'Dames en heren, goedemiddag. Deze trein rijdt niet verder dan Zaandam ivm een defecte trein op het spoor.'
Het bericht is nog niet af of de eerste mensen springen op. Geirriteerde gezichten, telefoons verschijnen uit de jaszakken.
En dan begint het kuddegedrag. Want als de een gaat staan, staat de ander ook op. Uiteraard doe ik hier ook braaf aan mee, want stel je voor dat je straks in je eentje in de trein zit of de volgende mist!
Mensen rennen over het perron, de trap op om vervolgens in de 'file' te staan om de trap af te komen. Geduw, getrek en gemopper. Drie G's waar ik persoonlijk een hekel aan heb.
Ja natuurlijk was ik liever optijd thuis geweest, maar er zijn ergere dingen.

Ik heb een zitplekje bemachtigd in de trein van Zaandam naar Hoorn en zit bij drie heren. Een ervan staart mij steeds nét iets te lang aan, waardoor ik mij afvraag of er nog tandpast op mn lip zit ofzo.
De heren gaan eruit bij Purmerend, lekker, nu zijn we er bijna.
Maar nu start het feest pas écht. Want de trein staat 10 minuten stil op het spoor.
De zenuwen die de mensen om mij heen vertonen laten me lachen.
Telefoonschermen lichten op, oortjes zijn in en mensen kijken wazig voor zich uit.

Wat zijn we toch eigenlijk saai zo. Als iemand nou een nummer instart, wij dit allemaal volgen en dan uiteindelijk een Glee trein vormen... Dat zou toch hilarisch zijn?
Maar uiteindelijk besluit ik om het niet te starten.
Want uiteindelijk ben ook ik een kuddedier.

1 opmerking:

  1. Als je dat nummer nou wel had ingezet, had de hele trein je waarschijnlijk aangestaart (nou ja, de mensen in de trein dan :p ), dan was dat toch weer kuddegedrag of toch niet in dat geval? ;-)
    Haha, dat boek van jouw hand komt er nog wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen